Datum: 12 augustus 2025

Vanaf 2026 krijgen Europese importeurs te maken met een nieuwe realiteit: het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Deze regeling legt een CO₂‑heffing op aan bepaalde emissie-intensieve goederen die van buiten de EU worden ingevoerd. De maatregel moet de concurrentie met Europese producenten eerlijker maken en ervoor zorgen dat productie niet naar landen met een lagere CO₂‑prijs wordt verplaatst. In het najaar van 2025 is de invoering nog maar een paar maanden weg. Toch hoor je er verrassend weinig over. Waarom eigenlijk? En wat moet jij nu al regelen?

Wat is CBAM en waarom komt het er?

CBAM is onderdeel van het EU Fit for 55-pakket en moet een gelijk speelveld creëren tussen EU‑producenten, die onder het EU-ETS Systeem betalen voor hun uitstoot, en leveranciers buiten de EU die dat niet doen. Tijdens de overgangsfase (2023‑2025) hoeven importeurs alleen de emissies van hun goederen te rapporteren. Vanaf 2026 worden de financiële verplichtingen stapsgewijs ingevoerd. Importeurs moeten dan de CO₂‑uitstoot van hun producten berekenen, deze rapporteren, en CBAM‑certificaten kopen om de uitstoot te dekken. Als in het land van herkomst al een CO₂‑prijs is betaald, mag die van het totaal worden afgetrokken.

Laatste ontwikkelingen

De Europese Commissie werkt aan de verdere aanscherping, maar ook versoepeling. In juni 2025 bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over een Omnibus‑simplificatie pakket. Dit betekent voor de CBAM:

🏗️Een drempel van 50 ton per importeur per jaar
⌛De verkoop van CBAM‑certificaten wordt uitgesteld tot februari 2027;

Wat betekent CBAM voor jouw bedrijf?

De CBAM kan financieel flink doorwerken. De certificaat prijs is gekoppeld aan de ETS‑prijs: in mei 2025 schommelde de EU‑ETS rond de € 71 per ton CO₂ (Bron: Fastmarkets.com). Daarnaast vergt de CBAM nauwkeurige gegevens uit de supply chain. Importeurs moeten voor ieder relevant product de ‘embedded’ Scope 1 & 2 emissies rapporteren, en later mogelijk ook Scope 3. Bedrijven zullen nauwer moeten samenwerken met leveranciers om betrouwbare data te verkrijgen. De Omnibus‑deal stelt dat importeurs gebruik mogen maken van standaardwaarden als er geen leveranciers data beschikbaar zijn, maar die waarden liggen hoger dan de werkelijke uitstoot. Het loont dus om emissie data op te vragen; zonder goede cijfers kan de rekening onnodig hoog uitvallen.

Sectoren en reacties uit de praktijk
CBAM geldt in eerste instantie voor aluminium, ijzer en staal, cement, meststoffen, elektriciteit en waterstof. Later kunnen producten verder in de keten worden toegevoegd.

Staal: Vertraging én onzekerheid
Tijdens het Made in Steel congres bleek dat veel spelers in de Europese staalmarkt nog niet klaar zijn voor CBAM. Zij worstelen met de details en het administratieve systeem. Volgens Eurometal‑voorzitter Alexander Julius is de invoering van CBAM per 1 januari 2026 een feit, maar de financiële afrekening volgt pas in mei 2027 omdat het elektronische handelsplatform nog niet klaar is. Dat uitstel geeft lucht, maar het creëert ook onzekerheid.

Auto-industrie: Zorgen om competitiviteit
De Europese autosector verwelkomt CBAM als instrument om het klimaatbeleid te versterken, maar waarschuwt voor de gevolgen voor de toeleveringsketen. De brancheorganisatie ACEA stelt dat CBAM de kosten zal verhogen en dat uitbreidingen naar sectoren zonder risico op koolstoflekkage vermeden moeten worden (Bron: ACEA).

Waarom hoor je zo weinig over de CBAM?
Ondanks deze ontwikkelingen zijn de geluiden uit de praktijk nog beperkt. Een deel van de verklaring zit in de timing: CBAM bevindt zich nog in de overgangsfase, waarbij rapportages zonder directe financiële consequenties moeten worden ingediend. Veel grote bedrijven gebruiken 2025 om hun data op orde te brengen en te wachten op verdere regels.

Meer weten?
Om bedrijven te helpen bij deze transitie organiseer ik binnenkort een webinar op 18 September van 14.00 tot 15.00 (CET). Hierin behandelen we:

📌 Wat CBAM precies is en waarom het er komt.
📌 Hoe je kosten en administratieve lasten beperkt.
📌 Wat jij nu al kunt doen: Concrete stappen voor 2025 en 2026.

Meld je aan via Linkedin (https://shorturl.at/HFlRu), of neem direct contact op!